09 | Orientació amb el vent real

Nivell: Bàsic | Bloc: Control de l’embarcació

 

Objectiu: Reconèixer la direcció del vent real en tot moment i poder-nos-hi referir durant tota la sessió, tan a terra com al mar.

 

Alumnes

  • Orientar-se amb el vent real és molt important ja que des de que arribem al club ja sabrem les condicions de navegació del dia tant a nivell d’intensitat com de direcció. Cada vent ens ofereix unes característiques d’onatge i d’intensitat normalment previsibles
  • Mirar les previsions meteorològiques és molt recomanable, però no sempre són totalment encertades. Cal que estiguem constantment atents als indicadors del vent real
  • Recorda que la nostra referència sempre és el vent. Sempre ens referim a rumbs respecte al vent, posicionar-nos respecte al vent, recórrer distàncies respecte al vent
  • La llaneta no assenyala enlloc. Quan no fa vent no podem saber la seva direcció
  • He orientat l’embarcació al vent per aparellar però ara tinc problemes perquè s’infla la vela. El vent és variable, especialment a les zones de desvent com a la vora del port, així que hem d’anar revisant la direcció del vent real constantment i adaptar-nos-hi
  • Estavem navegant correctament seguint una referència i ara ja no naveguem còmodes ni equilibrats. El vent és variable i pot haver canviat, caldrà ajustar els trimatges per tornar a navegar correctament cap a la mateixa referència

Tècnic/a

Orientar-se respecte al vent a terra és el primer pas per a una sessió exitosa des de l’inici fins al final. Hem d’explicar que la importància de saber-se orientar abans de començar és clau perquè només aparellant ja ho fem referint-nos a la direcció del vent real. Sortir de la rampa, l’elecció del material, de la zona de navegació i del tipus de sessió dependran de la direcció del vent.

Utilitzant diferents referències com les banderes, l’orientació de les embarcacions fondejades, el fum de les xemeneies, la forma dels núvols, la direcció de les onades, la sensibilitat dels diferents sentits com el tacte o l’oïda, explicarem i aprendrem a identificar la direcció del vent, assenyalant d’on ve i no cap a on va. Sempre ens fixarem especialment en “d’on ve el vent”.


Lèxic i destacats: rosa dels vents, Tramuntana, Gregal, Llevant, Xaloc, Migjorn, Garbí, Ponent, Mestral, aproat, través, cenyida, llarg, empopada, veleta, llanetes, flameig, sobrevent, sotavent, beaufort, intensitat, nusos de vent, ratxa, desvent, rolada oscil·lant, rolada persistent, terral, marinada.

Nom: Joc del mocador al vent
Ubicació: A l’esplanada
Condicions: Totes

Explicació: Practicar el joc del mocador explicant que l’orientarem a 90º del vent real. Una vegada s’hagi practicat, demanarem a l’alumnat que ho organitzin per jugar en la mateixa direcció del vent. Identificaran quan corren a favor i en contra del vent

Nom: Orientació i sensacions
Ubicació: A l’esplanada
Condicions: Vent mig/Vent fort

Explicació: Dibuixar un circuit aleatori i proposar que per parelles es treballi un guiatge (tapant-ne els ulls a una). Al acabar el recorregut, demanar que s’indiqui la direcció del vent real sense destapar-se els ulls

 

Nom: Flameig i llanetes
Ubicació: A l’aigua
Condicions: Poc vent/Vent mig/Vent fort

Explicació: Explicar que la referència que tenim durant la navegació és el flameig de la vela o les llanetes. Demanar constantment a l’alumnat la direcció del vent durant la navegació

S’avaluarà la correcta identificació de la direcció del vent real, així com de la seva intensitat. S’adquireix el coneixement de diferents recursos per a orientar-se i segons la situació s’utilitza el més adequat, contrastant-ne la conclusió. Coneixement i referència sempre al sobrevent o sotavent tan a terra com a mar de manera continuada, aplicant-ho des de l’inici de la sessió fins al final, per preparar i recollir el material, per la sortida a mar i per navegar.