14 Equipament personal

14 Equipament personal

14 | Equipament personal

Nivell: Bàsic | Bloc: Control de l’embarcació

Objectiu: Conèixer les diferents peces de roba tècnica necessàries per l’esport de la vela i normalitzar-ne el seu ús.

Alumnes

  • A mesura que sumem hores de navegació i sessions a l’aigua, anirem trobant la roba que més s’adapta al nostre confort i compleix amb els requisits tècnics
  • Abans de sortir a l’aigua, procurarem tenir un senzill protocol de revisió del nostre equip per no obviar res, especialment l’armilla salvavides
  • Hi ha elements imprescindibles en algun cas, com pot ser la gorra en dies de molt de sol. Si creus que et farà falta alguna peça de roba que no tens, no dubtis en demanar-la al tècnic o als responsables de l’activitat. Trobaran una solució
  • He sortit a l’aigua i m’he oblidat l’armilla salvavides! El primer que has de fer és avisar a l’instructor. Ell et donarà la millor solució per aconseguir-ne una
  • Fa molt bon dia i sortiré a navegar en banyador. Normalment a l’aigua el vent puja i normalment fa més fred que la sensació que tenim a terra. Com a mínim porta un tallavents que te’l puguis treure i posar
  • No m’agrada anar amb escarpins perquè són incòmodes. És molt freqüent fer-se ferides greus als peus. Encara que siguin uns escarpins de neoprè molt flexibles, s’han de portar

Tècnic/a

En general, cada activitat requereix un equip tècnic específic. A l’esport de la vela s’utilitza roba tècnica per diferents funcions com poden ser la seguretat, l’estabilitat tèrmica, la protecció solar i evidentment, per requeriments tècnics de la navegació. A nivell de resum, destaquem les següents peces:

  • Armilla salvavides: s’ha d’utilitzar en tot moment per seguretat. Només amb l’armilla salvavides garantim la nostra flotabilitat en tot moment. Alguns models elaborats amb materials de neoprè, també són útils per combatre el fred. És recomanable que a dins d’una butxaca s’hi dugui un xiulet per poder avisar en cas d’home a l’aigua. Els navegants més experimentats i autònoms, poden portar un estri com una navalla per poder tallar un cap en un moment d’emergència
  • Licra: pot ser pel tronc superior o inferior. Depenent del gruix serveix per combatre el fred, però s’utilitza especialment per evitar els rajos solars al cobrir la nostra pell. A l’hivern solen ser de colors foscos i a l’estiu de colors clars
  • Neoprè: element clau per combatre el fred. Depenent del gruix i del material serà més o menys flexible i és recomanable pràcticament a totes les estacions de l’any utilitzant neoprens entre 1 i 3 mm a l’estiu i entre 3 i 5 mm a l’hivern
  • Tallavents: és una peça de tronc superior normalment impermeable que ens ajuda a combatre el fred, semblant a una jaqueta. Molt útil per la versatilitat que ens dona, ja que és fàcil de treure i posar per adaptar-nos a diferents moments durant la navegació
  • Escarpins: és el calçat específic per a navegar i protegeixen els peus de possibles ferides o cops. Són de neoprè per mantenir la temperatura i poder-se mullar. N’hi ha de diferents gruixos per cada època de l’any
  • Gorres i ulleres de sol: s’ha de combatre el sol i la millor manera és tapar-nos els ulls i el cap. La gorra també recull el cabell llarg i evita que es pugui enganxar a qualsevol politja o peça de l’embarcació
  • Goma de cabell: ajuda a recollir el cabell i que no es pugui enganxar a qualsevol politja o peça de l’embarcació
  • Guants: ens protegeixen de ferides a les mans que hauran de subjectar caps habitualment abrasius, especialment si tenim les mans mullades
  • Arnès: ens ajuda a mantenir certa flotabilitat, però la funció principal és la de poder fer contrapès enganxats al trapezi

Lèxic i destacats: neoprè, licra, armilla salvavides, guants, escarpins, gorra, ulleres de sol, tallavents, arnès, xiulet, navalla, trapezi, cincha.

Nom: L’armilla salvavides
Ubicació: Al magatzem
Condicions: Totes

Explicació: Un element clau i imprescindible per a la navegació és l’armilla salvavides. A tots els clubs hi ha armilles pels alumnes i caldrà mantenir-ne l’ordre i cura, així com saber-se-la posar i lligar correctament. És bo dedicar-hi un temps a explicar com s’utilitza abans i després de la sessió

Nom: A l’aigua sense passar fred
Ubicació: A l’aigua
Condicions: Poc vent/Vent mig

Explicació: Si l’alumnat està ben equipat i amb unes condicions adequades, es pot proposar de provar el funcionament de l’armilla o del neoprè a l’aigua fent-ne un joc o un premi per a l’alumnat

 

Nom: Fem contrapès sense fer-nos mal
Ubicació: A l’aigua
Condicions: Vent mig/Vent fort

Explicació: Animar als alumnes a que facin contrapès penjant-se de la cincha amb els escarpins i sense els escarpins, perquè se n’adonin de la diferència i de la protecció que ofereixen. Si el dia acompanya, es pot utilizar el trapezi pequè vegin que fent-ne un bon ús, ens estalviem molt d’esforç físic si utilitzem l’arnès

S’avaluarà el coneixement de les possibles adversitats meteorològiques i l’equip personal per combatre-les, sabent-se adaptar de manera autònoma. La cura, ordre i manteniment de l’equip així com l’atenció permanent per evitar extraviar-ne cap peça abans, durant i després de l’activitat. Conèixer l’equip personal a nivell tècnic de l’esport i els seus materials, sabent fer-ne ús en cas de disposar-ne.