15 Hidratació i protecció solar

15 Hidratació i protecció solar

15 | Hidratació i protecció solar

Nivell: Bàsic | Bloc: Control de l’embarcació

 

Objectiu:Normalitzar progressivament alguns dels bons hàbits en l’esport i la salut, pensant en allargar la vida esportiva de qualitat.

Alumnes

  • Una bona manera d’interioritzar bons hàbits i no oblidar res pot ser crear rutines personals per preparar la nostra roba i equip , per recollir-la i fins i tot quan l’utilitzem
  • Molts esportistes d’alt nivell alguna vegada han tingut problemes que són pràcticament impensables com deshidratacions o cremades a causa de condicions climatològiques exigents i omissions en alguns dels hàbits com la hidratació continuada o la cura en l’equip personal amb la finalitat de protegir-se del sol
  • Algun dels hàbits com beure poca aigua però sovint, s’ha de practicar tot i que no tinguem sensació de set. La set indica que probablement ja comencem a estar en situació de deshidratació lleugera
  • Pot ser molt positiu pel grup que tinguis una actitud proactiva amb els demés, animant a mantenir els bons hàbits que et proposa el monitor
  • T’has oblidat la gorra o la crema solar? No dubtis en dir-ho al teu monitor. Entre els dos trobareu una manera de solucionar-ho. Encara que sigui just al moment d’anar a l’aigua digue-ho!
  • No tens ampollar d’aigua. Si no disposes d’ampolla d’aigua i l’activitat no són moltes hores, procura beure abans de l’activitat i després de l’activitat. Si la higiene ho permet, pots intentar compartir l’ampolla amb algú proper
  • No tinc roba específica o tècnica per esport. No cal utilitzar el millor material per iniciar-se en l’esport, pots utilitzar roba que s’adapti bé a les necessitats i pots demanar consell al teu monitor o a la secretaria del club

Tècnic/a

L’objectiu de l’esport formatiu en el medi natural i especialment al mar, és practicar l’educació física el millor que sabem. És fonamental crear unes bases saludables practicades en uns hàbits diaris que repetirem, explicarem i exemplificarem amb l’alumnat.


Hidratació

S’han de proposar algunes maneres per mantenir-se hidratat correctament com beure encara que no es tingui la sensació de set (aleshores ja seria tard), consumir aliments amb alt contingut d’aigua i vigilar aliments o begudes amb alts continguts de sals o sucres com les begudes amb molt de sucre. 

Beure aigua de mar és molt perjudicial, no només no ens hidratarà, sinó que ajuda a deshidratar-nos encara més ja que el cos ha d’expulsar l’excés de sals ingerides.

Totes les cèl·lules i els nostres òrgans depenen de l’aigua. Ens podem deshidratar per un excés de consum d’aigua o per no beure’n suficient. Algunes de les funcions de l’aigua són la regulació de la freqüència cardíaca i de la pressió arterial, transport de nutrients i oxigen, regular la temperatura corporal, lubricació de les articulacions, generar saliva o eliminar toxines.

Alguns dels símptomes de la deshidratació són el mal de cap, la pell seca, la incapacitat per a suar, fatiga o debilitat, mal humor o mareig. Sense entrar en dades concretes, en diferents estudis es publica que només amb un 2% de deshidratació ja hi ha un descens de la capacitat termoreguladora i fins a un 20% de pèrdua de capacitats en el rendiment esportiu.


Protecció solar

Tothom té coneixement dels efectes negatius que pot tenir el sol en abundància a la nostra pell, per tant hem de donar-li la importància que té per mantenir la salut a curt i llarg plaç.

D’altra banda, en estudis recents, es valora els possibles efectes negatius al medi marí d’alguns components en cremes solar així que procurarem explicar-ho, parant atenció als tipus de cremes solars que utilitzem. Intentarem que la pell absorbeixi la crema abans de fer-nos al mar i cobrint la major part del cos amb roba adequada.

Què podem fer per protegir-nos del sol en esports a l’aire lliure?

  • Evitar les hores centrals del dia (en l’esport de la vela, sembla difícil d’aconseguir ja que les millors condicions de vent acostumen a donar-se al migdia)
  • Utilitzar gorra i ulleres de sol de qualitat
  • Utilitzar roba adequada que cobreixi gran part del nostre cos com licres llargues
  • Utilitzar crema solar de la millor manera i que respectin el medi marí

Lèxic i destacats: Neoprè, licra, armilla salvavides, guants, escarpins, gorra, ulleres de sol, crema solar biodregradable, ampolla reutilitzable, plàstic, medi ambient, reciclar, reutilitzar, hàbits esportius, hidratació, deshidratació, envasos i contaminació.

Nom: Posa’t crema
Ubicació: A l’aula o esplanada
Condicions: Totes

Explicació: Es tracta de fer una breu pausa i insistir, si cal revisar que tot l’alumnat hagi gaudit de l’ocasió per utilitzar crema de sol. Tenir-ne una mica de reserva al club pot ajudar molt a donar-li importància. Es pot recordar la possibilitat i comoditat de licres blanques per protegir-se del sol

Nom: Estiguem preparats
Ubicació: A l’aula o esplanada
Condicions: Totes

Explicació: Afegir un element important quan es parla de seguretat, identificant equip personal i diversos elements necessaris per la navegació. Mostrar una ampolla d’aigua reutilitzable amb el nom escrit i demanar a l’alumnat que a cada sessió es revisarà que tenen alguns elements clau com aquest. Animar a ser-ne responsable i ubicar-la on puguin accedir-hi durant la sessió

Nom: Ens hidratem
Ubicació: A l’aigua
Condicions: Poc vent/Vent mig/Vent fort

Explicació: Durant la sessió a l’aigua fer una pausa remarcant-la especialment i procurar que tots els alumnes puguin disposar de la seva ampolla reutilitzable d’aigua i fer un glop petit, encara que no creguin que tenen set

S’avaluarà el coneixement de la roba tècnica utilitzada per a protegir-se dels rajos solars, la consciència de l’impacte dels residus al medi ambient, concretament al mar, on s’acumulen restes sense que es puguin recollir i tractar. Es valorarà l’autonomia en la preparació de l’equip personal a nivell d’hidratació i protecció solar, en el seu ús correcte i la responsabilitat del seu ordre, manteniment i accessibilitat durant la sessió. Anima als companys de grup i al mateix tècnic a respectar els bons hàbits amb una iniciativa positiva.